Mingus, Charles - Blues & Roots -Mono-
Deze heruitgave is perfect voor fans die houden van de authentieke klank.
Bij nieuwe albums kunnen wij helaas niet granderen, dat de foto van de hoes precies overeenkomt met de werkelijke hoes.
Artiest | Mingus, Charles |
---|---|
Aantal units | 1 |
Ean | 0081227944360 |
Genre | Jazz, Fusion |
Kwaliteit hoes | M Uitleg : Klik hier |
Kwaliteit vinyl | M |
Kwaliteit label | M |
Soort | Nieuw |
Kwaliteit score (1...10) | 10 |
Kwaliteit van album | Nieuw |
Tracks | Wednesday Night Prayer Meeting Cryin' Blues Moanin' Tensions My Jelly Roll Soul E's Flat Ah's Flat Too |
Mingus, Charles - Blues & Roots -Mono-
Charles Mingus Jr. (22 april 1922 - 5 januari 1979) was een zeer invloedrijke Amerikaanse jazz-contrabassist, componist en bandleider. De composities van Mingus behielden het warme en soulvolle gevoel van hard bop en trokken zwaar van zwarte gospelmuziek terwijl ze soms gebruik maakten van elementen van Third Stream, free jazz en klassieke muziek. Toch vermeed Mingus categorisering, smeedde hij zijn eigen muziekmerk dat traditie combineerde met unieke en onontgonnen gebieden van de jazz. Hij noemde ooit Duke Ellington en de kerk als zijn belangrijkste invloeden.
Mingus richtte zich op collectieve improvisatie, vergelijkbaar met de oude jazzparades in New Orleans, en besteedde in het bijzonder aandacht aan hoe elk bandlid interactie had met de groep als geheel. Bij het creëren van zijn bands keek Mingus niet alleen naar de vaardigheden van de beschikbare muzikanten, maar ook naar hun persoonlijkheden. Veel muzikanten passeerden zijn bands en gingen later door naar indrukwekkende carrières. Hij rekruteerde getalenteerde en soms weinig bekende kunstenaars die hij verzamelde tot onconventionele en onthullende configuraties. Als uitvoerder was Mingus een pionier in de contrabastechniek, algemeen erkend als een van de meest bekwame spelers van het instrument.
Bijna zo bekend als zijn ambitieuze muziek was het vaak angstaanjagende temperament van Mingus, dat hem de bijnaam 'The Angry Man of Jazz '. Zijn weigering om zijn muzikale integriteit in gevaar te brengen leidde tot veel uitbarstingen op het toneel, aansporingen aan muzikanten en ontslagen. Vanwege zijn briljante geschriften voor middelgrote ensembles, en zijn catering naar en het benadrukken van de sterke punten van de muzikanten in zijn groepen, wordt Mingus vaak beschouwd als de erfgenaam van Duke Ellington, voor wie hij grote bewondering uitsprak. Dizzy Gillespie had ooit beweerd dat Mingus hem 'herinnerde aan een jonge hertog', verwijzend naar hun gedeelde 'organisatorische genie'.
Mingus 'muziek werd eens als te moeilijk beschouwd om zonder het leiderschap van Mingus te spelen. Veel muzikanten spelen tegenwoordig Mingus-composities, van de repertoriumgroepen Mingus Big Band, Mingus Dynasty en Mingus Orchestra, tot de middelbare scholieren die in de hitparades spelen en meedoen aan de Charles Mingus High School Competitie.
Gunther Schuller heeft suggereerde dat Mingus zou moeten worden gerangschikt onder de belangrijkste Amerikaanse componisten, jazz of anderszins. In 1988 maakte een subsidie ??van de National Endowment for the Arts het mogelijk om Mingus-composities te catalogiseren, die vervolgens werden gedoneerd aan de muziekafdeling van de openbare bibliotheek van New York. In 1993 verwierf The Library of Congress verworven documenten van Mingus - inclusief partituren, geluidsopnames, correspondentie en foto's - in wat zij beschreven als 'de belangrijkste aanwinst van een manuscriptenverzameling met betrekking tot jazz in de geschiedenis van de bibliotheek'.