Fogerty heeft na 50 jaar muziekrechten van CCR weer in handen
Een van de beroemdste juridische veldslagen in de geschiedenis van de muziekindustrie is zojuist opgelost, aangezien John Fogerty de publicatierechten voor zijn liedjes van Creedence Clearwater Revival veiligstelde en een meerderheidsbelang in de catalogus van Concord kocht.
“Sinds januari heb ik mijn eigen nummers weer in bezit. Dit is iets waarvan ik dacht dat het nooit mogelijk zou zijn , zei Fogerty in een verklaring. Na 50 jaar ben ik eindelijk herenigd met mijn liedjes. Ik heb ook inspraak in waar en hoe mijn liedjes worden gebruikt. Tot dit jaar is het iets wat ik nooit heb kunnen doen. Ik kan niet wachten om op tournee te gaan en dit jaar te vieren! Ik wil Concord bedanken voor hun hulp om dit allemaal te bereiken. En ik kan niet wachten om nieuwe ideeën en een hernieuwde interesse in mijn muziek te hebben... als een revival."
Fogerty stond bekend als de songwriter van veel van de beste nummers van de band, waaronder 'Proud Mary', 'Have You Ever Seen the Rain', 'Bad Moon Rising', 'Down on the Corner 'en 'Fortunate Son'.
Fogerty's beslissing om zijn liedjes te kopen druist in tegen de huidige trend dat artiesten hun catalogus verkopen in ruil voor grote sommen geld; het is echter een begrijpelijke beslissing, gezien het feit dat hij tientallen jaren tevergeefs heeft gevochten om de rechten op de liedjes die hij schreef veilig te stellen. Saul Zaentz, eigenaar van Fantasy Records, het label van CCR, bezat tientallen jaren de originele opname- en publicatierechten van nummers geschreven door Fogerty, die Fantasy en Zaentz in 1974 verliet. In de jaren tachtig ging Fantasy zelfs zo ver dat hij Fogerty aanklaagde wegens plagiaat. Saul Zaentz beweerde dat het solonummer van Fogerty, 'The Old Man Down the Road', hetzelfde refrein deelde als 'Run Through the Jungle', een nummer uit Fogerty's dagen met Creedence Clearwater Revival. Fogerty won die rechtszaak uiteindelijk, toen hij liet zien dat de twee nummers hele, afzonderlijke en verschillende composities waren. Hij bracht zijn gitaar naar de getuigenbank en speelde fragmenten van beide nummers, waarmee hij aantoonde dat veel songwriters (waaronder hijzelf) onderscheidende stijlen hebben waardoor verschillende composities vergelijkbaar kunnen klinken voor minder veeleisende oren.
Fogerty tekende in de jaren 2000 opnieuw bij Fantasy, nadat het label was overgenomen door Concord, maar hij had nog steeds niet de rechten op zijn muziek. Dus nu uiteindelijk wel. Concord en Fogerty hebben geen financiële details van de verkoop bekendgemaakt. Fogerty heeft niet de volledige publicatierechten gekocht, maar hij bezit nu het meerderheidsbelang in de werken.